El 4 de desembre, la delegada Martina Camiade va intervenir a la UAB en el Màster de Dret Internacional Privat dirigit per Dr. Josep Maria De Dios Marcer per preparar les estudiants a la Màster -Class 2020.
8aEdició de la MÀSTER-CLASS “Trans/fronteres i Diàleg de les disciplines”
Cooperació Territorial Europea – Diplomàcia Territorial i Diàleg Mediterrani
La Màster Class és una xarxa acadèmica de formació i de professionalització d’estudiants d’alt nivell de qualificació. Aquest treball sobre qüestions professionals i humanes de les noves generacions passa per un diàleg de les disciplines com l’ètica i l’intergeneracional, amb una pedagogia donant el primer rol a l’estudiant.
8aEdició: Marsella 29, 30 i 31 de gener del 2020
“Màster-Class de les 2 ribes de la Mediterrània”
Obstacles i oportunitats per la Cooperació Territorial entre les costes de la conca mediterrània: qüestions contemporànies, transmissions i noves eines d’acció.
Coproducció:Professors i estudiants de Màsters 2 de les Universitats de: Artois, Llió 2, Montpeller, Nantes, Niça-Sofia-Antipolís, París Panteó-Sorbona, Perpinyà, Ciències Po Estrasburg, ITIRI Universitat d’Estrasburg, Aix, Marsella Universitat (AUM), Pisa, Florència, Siena, Universitat Autònoma de Barcelona-UAB, Hochschule – Kelh
Concepció i realització:Institut Catòlica de la Mediterrània (ICM) – Marsella, Institut d’Estudis Catalans (IEC) – Barcelona
Associació: Centre Nacional de la Funció Pública Territorial (CNFPT) – Marsella – Missió Operacional Transfronterera (MOT) París – AVITEM (Agencia de les Ciutats i Territoris Mediterranis) Marsella – Limes-Club (Pisa) – Secretariat Social de Marsella (CCR) – Regió Sud Provença-Alps-Costa d’Azur) – CRPM – CIM
PROGRAMA
Dimecres 29 de gener del 2020
13H30: Acollida
14H00: Presentacions de les Universitats i dels Màsters
15H00: Conferència de contextualització sobre els móns mediterranis i els reptes contemporanis + debats
16Hh30:Pausa
17H00: Fòrum intermàsters i constitució dels equips de treball (6 equips)
19h00: Còctel
Dijous 30 de gener del 2020
9H00 – 14h30:A/ Estudiants: Treball dels grups “intermàsters”
B/ Professors + doctorands + convidats
Programa específic amb el grup dels “grans testimonis” (professors i professionals)
14H30: 1a restitució dels treballs de grups “intermàsters” (3 equips/40 mn)
16H30: Pausa
17H00: Una conferència + debats
18H30: Final de la jornada
Divendres 31 de gener del 2020
9H0: 2arestitució dels treballs de grups “intermàsters” (3 equips/40 minuts)
11h00:Pausa
11H30: Temps de relectura i d’evaluació + mirades pluridisciplinàries
18H30: Final de la jornada
Contextualització, enfocament pedagògic i calendari
Elements de contextualització
La Mediterrània és al centre dels grans temes d’avui, incloent-hi el desenvolupament territorial, la migració, la pau i la justícia social, el diàleg entre cultures i el clima: és al sud d’Europa que el nostre futur es juga.
Està en marxa un canvi de paradigma en les polítiques públiques euromediterrànies a nivell europeu, interestatal i infraestatal. Podríem resumir-ho així “passar d’una lògica de programes a una lògica de projectes en una perspectiva de desenvolupament territorial estructurat i sostenible”.
Des dels anys vuitanta, una dinàmica de cooperació interestatal destinada a promoure l’estabilitat i la integració de les dues ribes de la mediterrània s’ha desenvolupat amb resultats aleatòries i de vegades incerts. Actualment estem experimentant un intent de reactivar aquesta dinàmica amb per exemple l’organització de la “Cimera de les dues ribes” el 24 de juny a Marsella. “Es construeix sobre la base del diàleg actual de 5-5 d’una manera encara més inclusiva amb una forta contribució de les societats civils […] Hem de trobar el fil d’una política mediterrània diferent aprenent del que hem reixit i de vegades del que no hem pogut fer”.[1]
En termes de polítiques europees i en particular la preparació de la nova programació, també el canvi de paradigma és inclòs. Què quedarà de la lògica i de l’arquitecte dels períodes anteriors de la programació de Cooperació Territorial Europea? El període de capitalització s’obre, és davant nostre… Quines lliçons es poden aprendre del que es va reeixir i del que no es va poder portar a terme?
Què transmetre dels sabers, el saber-fer i el saber-ser quan el que és nou sempre sembla més legítim que l’antic pel que fa la Cooperació Territorial Europea i les accions exteriors de les col.lectivitats territorials en Mediterrània?
Enfocament pedagògic
- Des de l’inici del curs acadèmic (setembre) s’informa als estudiants de la pedagogia, l’horari i el marc general de la Master-Class. Aquests documents estan disponibles en la plataforma IEC. https://trans-fronteres.iec
- Cada màster opta per tractar un o més dels següents temes que consideri convenients:
1/ Cooperació marítima i el paper de les ciutats portuàries.
2/ Les eines jurídiques de les noves polítiques de solidaritat i veïnatge.
3/ Les polítiques de salut en les relacions sud/nord.
4/ El mercat de treball, les qüestions migratòries i els drets humans.
5/ El significat de l’acció pública, la governança (macroregió) i la diplomàcia de les ciutats.
6/ Els béns culturals i del coneixement, xarxes acadèmiques i xarxes de comunicació.
[1]Extracte del dossier de premsa de la presentació de la Cimera des 2 Ribes – Emmanuel Macron, President de la República Francesa. Conferència de les ambaixadores i dels ambaixadors a París el 27 d’agost del 2018.